Veelgestelde vragen

Hiernaast vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen. Staat uw vraag er niet tussen, neem dan contact met ons op.

    Per e-mail: info@dlkl.nl
    Per telefoon: 06-38 68 86 95 
    De assistente is telefonisch bereikbaar op dinsdag en vrijdag 10:00-12:00 en woensdag 15:30-17:30.

    Als wij een digitale verwijzing van uw huisarts of specialist ontvangen, dan nemen wij contact met u op om een afspraak in te plannen. Dat is doorgaans binnen een week, m.u.v. vakantieperiodes.

    De afspraak voor de medische intake ontvangt u zodra de assistente de benodigde stukken heeft ontvangen (overzicht van uw medische voorgeschiedenis, medicatielijst, ingevulde obesitas vragenlijst). 

    Neem bij de eerste afspraak uw identiteitsbewijs mee (paspoort, rijbewijs of ID-kaart) en volg de instructies voor de meting van de lichaamssamenstelling.  

    De GLI is landelijk opgezet als paramedische zorg met een paramedisch budget. Elders ontvangt men in het kader van de GLI maandelijkse groepsbijeenkomsten onder leiding van een leefstijlcoach (vaak dietist of fysiotherapeut) rondom algemene leefstijlonderwerpen zoals gezonde voeding, beweging, slaap, ontspanning en stresshantering, afgewisseld met individuele coachingsgesprekken.

    Het is fantastisch dat de Nederlandse zorgverzekeraars investeren in leefstijlaanpassingen. Echter, helaas vallen de landelijke GLI-resultaten tot nu toe tegen: circa 3,5% gewichtsverlies na 1 jaar GLI. Dit geeft slechts geringe gezondheidsvoordelen.

    Voor het bereiken van significante gezondheidswinst is over het algemeen minstens 10% gewichtsverlies nodig. Bijvoorbeeld voor genezing van type 2 diabetes, vermindering van de kans op een beroerte of hartinfarct en vermindering van artrose-klachten. Daarom zetten wij de GLI in als onderdeel van de totale medische behandeling van obesitas en staat de GLI onder leiding van artsen met opleiding en ervaring op het gebied van obesitas- en leefstijlgeneeskunde.

    De GLI wordt vergoed vanuit de basisverzekering en gaat niet ten laste van het eigen risico.

    Als uw huisarts is aangesloten bij de Rijnmond Dokters, dan wordt de GLI rechtstreeks bij de basisverzekering gedeclareerd door de Rijnmond Dokters. U hoeft daar zelf niets voor te doen.

    Als uw huisarts niet is aangesloten bij de Rijnmond Dokters, dan is de hoogte van de vergoeding van de GLI afhankelijk van uw zorgverzekering. Een aantal verzekeraars vergoedt de GLI volledig vanuit uw basisverzekering. Bij sommige verzekeraars is een eigen bijdrage vereist. Ook dient er soms voor aanvang van de GLI een machtiging te worden aangevraagd door ons. Ook de wijze van declareren verschilt tussen verzekeraars. Een aantal verzekeraars ontvangt de nota's rechtstreeks vanuit ons. Bij sommige verzekeraars moet u zelf de nota declareren.

    De details voor uw verzekering vindt u op de pagina Tarieven & Vergoedingen.

    Individuele contacttijd *

    •     Medische intake: 60 minuten
    •     Jaar 1 (behandelfase): 330 minuten
    •     Jaar 2 (onderhoudsfase): 180 minuten

    8 medische groepsconsulten gedurende 2 jaar 

    * Individuele contacttijd bestaat uit twee componenten; beide brengen kosten met zich mee:

    • Directe tijd - De tijd dat u contact hebt gehad met de zorgverlener: afspraak in de kliniek, videoconsult, telefonisch consult, e-consult.
    • Indirecte tijd - De tijd die de zorgverlener nodig heeft voor o.a. analyseren van uw gegevens, opstellen behandelplan, verslaglegging, voorschrijven van medicatie, overleg met collega's, correspondentie en verwijzingen naar andere zorgverleners. 

    Afhankelijk van wat er nodig is voor een succesvolle behandeling, heeft u afspraken bij de arts, verpleegkundig specialist, dietist en/of leefstijlcoach. Afspraken vinden doorgaans plaats in de praktijk, maar kunnen ook telefonisch of als videoconsult.

    Wij proberen om de tijd die nodig is voor uw behandeling te beperken tot de vergoeding vanuit de GLI en (indien van toepassing) basisverzekerde dietetiek. Als er daarnaast extra medische zorg nodig is, dan kunnen de medische consulten vergoed worden vanuit uw eventuele aanvullende verzekering voor alternatieve zorg. Dit bespreekt uw arts dan met u.   

    De GLI is een budget voor 2 jaar dat per kwartaal per patient wordt vergoed vanuit de basisverzekering volgens de voorwaarden van de zorgverzekeraar. De landelijke tarieven voor de GLI worden jaarlijks vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. De vaste tarieven voor de intake, de behandelfase (GLI jaar 1) en de onderhoudsfase (GLI jaar 2) worden per kwartaal gedeclareerd in aaneengesloten kwartalen.

    Omdat is aangetoond dat een aaneengesloten programma over een langere periode bijdraagt tot duurzame leefstijlaanpassingen, kan het 2-jarige GLI traject niet tijdelijk op pauze worden gezet. Bij uitzondering, zoals een operatie of ziekenhuisopname, kan hiervan worden afgeweken.

    Dit is mogelijk. Hiervoor moet u zelf het volgende regelen:

    1. Een nieuwe verwijzing voor de GLI vragen aan uw huisarts.
    2. Een verzoek bij uw zorgverzekeraar indienen voor een tweede GLI.
    3. De schriftelijke toestemming van uw zorgverzekeraar naar ons mailen.

    Pas wanneer wij de verwijzing van de huisarts en de schriftelijke toestemming van uw zorgverzekeraar hebben ontvangen, wordt een afspraak ingepland.

    De informatie over de vergoeding van de GLI vindt u op deze site van het RIVM.

    Ja, u kunt bij ons het GLI traject voortzetten. Houd er wel rekening mee dat een behandel- of onderhoudsfase maar 1 keer gedeclareerd kan worden bij de verzekeraar binnen het 2-jarige GLI traject.

    Indien u elders de BeweegKuur GLI volgt, dan kunt u bij overstap naar ons alleen het resterende deel van uw 2-jarige GLI inzetten.

    Indien u elders een ander GLI programma volgt (niet de BeweegKuur GLI), dan kunt u bij overstap naar ons de volledige BeweegKuur GLI vergoed krijgen. 

    Hiervoor moet u zelf het volgende regelen:

    Een nieuwe verwijzing voor de GLI bij ons vragen aan uw huisarts.

    1. De GLI elders beeindigen.
    2. Aan de andere GLI aanbieder een schriftelijke bevestiging van beeindiging vragen met daarin vermeld tot en met welke behandel- of onderhoudsfase wordt gedeclareerd bij de zorgverzekering en wat de laatste declaratiedatum is. 
    3. Deze schriftelijke bevestiging naar ons mailen.

    Pas wanneer wij deze stukken hebben ontvangen, wordt een afspraak ingepland.

    De informatie over de vergoeding van de GLI vindt u op deze site van het RIVM.

    Neem contact op met de assistente voor het maken van een nieuwe afspraak:

    Per e-mail: info@dlkl.nl

    Per telefoon: 06-38688695 (di en vrij 10:00-12:00, woe 15:30-17:30)

    De kosten voor de gereserveerde tijd worden in rekening gebracht. U krijgt daar geen nota van, maar de tijd gaat wel af van uw GLI vergoeding. 

    U kunt een afspraak tot 48 uur van tevoren verplaatsen of afzeggen. Bij geen of een te late afzegging zijn wij genoodzaakt de kosten voor de gereserveerde tijd in rekening te brengen. U krijgt daar geen nota van, maar de tijd gaat wel af van uw GLI vergoeding. 

    Neem dus tijdig contact op met de assistente voor het verzetten van uw afspraak:

    Per e-mail: info@dlkl.nl

    Per telefoon: 06-38688695 (di en vrij 10:00-12:00, woe 15:30-17:30)

    Neem rechtstreeks contact op met Jasmin Ghorbanian via j.ghorbanian@dlkl.nl

    of met Midas Tameris via m.tameris@dlkl.nl

    Neemt u contact met ons op via de knop Afspraak | Contact bovenaan de pagina.